Monday, January 10, 2011

Gua dan misai

Sbg lelaki normal, sempurna dan tulen, gua ade misai. Lu org tau ape itu misai? Bulu-bulu yg tumbuh antara atas bibir dan lubang hidung tu dipanggil misai. Yg di bwh lengan tu dipanggil bulu ketiak. Tau beza ye.


Misai gua mula tumbuh secara pesat selepas gua SPM. Lambat sikit. Lu org jgn tanye bila bulu pubis gua mula membiak. Pada masa tu gua mmg xsbr nak tgk muka gua bermisai. Adakah sekacak bapak gua. Gua pikir misai adalah lambang kedewasaan bg lelaki. Misai juga lah yg membezakan lelaki dan perempuan.


Tapi selepas beberapa tahun, satu hari tu gua cukur abis misai gua. Kenapa? Sbb pagi tu bila gua tgk muka gua kat cermin, gua tgk misai gua yg tumbuh secara semborono, xrata dan berserabut, gua jd kusut. Kenapa misai gua xmcm misai dato k? Kenapa misai gua xmcm misai bapak gua? Arghh! Gua kusut. Gua cukur abis licin misai dgn janggut gua.


Bila dah cukur sume, gua tgk cermin. Gua tersenyum. Pada masa yg sama semacam wujud satu perasaan yg sukar digambarkan. Gua rasa muda! Rasa ensem! Dan perasaan tu akan muncul lg setiap kali lps gua bercukur. Suke betul gua.


Sejak hari tu gua buat keputusan utk terus tidak bermisai, tidak berjanggut sampai ke hari ni. Pantang kuar sikit rasa tajam2, gua pasti cantas. Haha!



So kesimpulan drp cerita gua ni, gua nak tanye lu org la. Lu org rasa ade misai ke xde misai lg ensem? Gua dah tanye awek gua. Dia ckp klu dah buruk tu buruk jgk la. Jawapan yg mmg gua dah agak. Awek gua mmg slalu dengki ngan gua. Lu org cmane?

4 comments:

Unknown said...

suke laki takde misai macho aje :)

Cik Suheela said...

laki ade janggut nipis2 je gwa suka..misai xbrape laaa..

Brader K said...

Ieda
ngape laki ade misai xmacho ke?

Suheela
lu same dgn awek gua dulu.haha!

Cik Suheela said...

yeke?mungkin gwa ni ex lu?wahahahaha :p